Ce te face blogger?

Nimic nu te califică pentru vocaţia de blogger (în afară, poate, de respectul pentru limba în care scrii). Blogul e cel care te face blogger, iar cititorul e singura instanţă care te validează sau te amendează. În lumea internetului, nicio diplomă de degustător sau de profesor universitar nu te poate valida ca blogger aşa cum o pot face cei 100 de cititori afini care te citesc de doi, de trei sau de zece ani. Uneori şi pe mine mă enervează acest lucru, dar, ne place sau nu, aşa se joacă acest joc.

În ultimul timp, la degustări şi evenimente din lumea vinului, mi se pune din ce în ce mai des, sub diverse forme, aceeaşi întrebare identitară: „Cine suntem noi bloggeri, ce facem noi, cine ne citeşte pe noi şi cât de certificaţi suntem pentru a scrie despre vin”.

În primul rând, ar trebui să spunem de la bun început că acest „noi” nu există. În lumea blogului nu există decât „eu” şi asta nu din cauză că blogul ar fi un mediu narcisist, cât dintr-o pricină cât se poate de mioritică. România, o ţară de altfel cu multe minorităţi, refuză să înţeleagă valoarea comunităţii şi puterea pe care ţi-o poate da o asociaţie profesională. Îmi aduc aminte de discuţia cu o prietenă venită din Belgia pe marginea ratei de absorbţie a fondurilor europene. Îmi povestea întâlnirea siderantă cu un proprietar de fermă din Gorj pe care l-a întrebat de ce nu se asociază cu încă trei vecini că să poată aplica la un dosar pentru fonduri europene. Răspunsul a venit prompt: „pentru că nu există în sat un vecin în care să am încredere.”

De curând, am participat la o degustare, aş putea spune reprezentativă, care a reunit un producător de vinuri, doi comercianţi de vinuri on-line, doi proprietari de magazin, doi bloggeri de vin şi doi somelieri. Discuţiile au decurs ca într-un talkshow televizat: „voi, somelierii, întreţineţi beţia de cuvinte”, „voi, bloggerii, câte sticle de vin credeţi că aţi vândut cu articolele voastre?”, „femeile nu sunt capabile să vândă vin”, „magazinele de vinuri on-line sunt vai de capul lor”, etc. Pe scurt, toată lumea era supărată pe toată lumea, dar la modul general. Spunerea lucrurilor pe nume, se ştie, nu e de regulă o treabă prea politicoasă.

Ceea ce nu pot înţelege în ruptul capului este de ce această mână de oameni activând într-o piaţa minusculă, fiecare cu nişa ei, fără să se calce unii pe alţii pe picioare, refuză să vadă beneficiile pe care creşterea pieţei le poate aduce tuturor, în loc să se împiedice de capra vecinului. Şi nu înţeleg nici de ce nu cooperează spre creşterea şi educarea acestei pieţe. Toată lumea pare preocupată „de ce vrea consumatorul”, de „gustul consumatorului” şi totuşi, aspectul cel mai comun al degustărilor de vin este tăcerea profundă care se instalează în auditoriu atunci când producătorul cere păreri despre vinul din pahar. Momentul îmi aminteşte de lecţiile de limbă franceză din copilărie, când tuturor le era frică să deschidă gura de teamă să nu greşească acordul. E greu să povesteşti despre vin în substantive şi adjective care să se închege în mai mult de două propoziţii. E mult mai uşor să lauzi la modul abstract, să vorbeşti în general despre bloggeri, somelieri, producători şi jurnalişti.

În plus, când vine vorba despre misiunea blogurilor, mi se pare că industria vinului a căzut pradă unei confuzii. Eu – şi o să-mi permit să zic, noi, bloggerii – noi nu vindem sticle. Noi vehiculăm informaţie, sau aşa cum foarte inspirat spunea Radu Rizea, noi vindem cultură. În ceea ce mă priveşte, îmi place să cred că scopul acestui blog a fost de la început acela de a vă corupe: să beţi, să mâncaţi şi să vă veseliţi, dar şi să înţelegeţi vinul, să vă însuşiţi limbajul lui şi să puteţi povesti despre el. Am reuşit oare? Vom reuşi împreună?

About the Author

Mona Arsulescu

Mona Arsulescu | Vinuri povestite
In copilarie, ma fascinau cartile si paharele. La noi in casa erau din plin. Dupa ce am crescut, mi-am dorit sa ma fac ziarista dar, dintr-o intamplare, m-am facut PR-ista. Apoi am facut un curs de oenologie la Institutul Francez, cu Anne-Marie Rosenberg, care mi-a deschis poarta unui univers miraculos, o lume de arome si culoare, captiva intr-o sticla de vin.

2 Comments on "Ce te face blogger?"

  1. Adevăr grăiești, Mona dragă.
    Cât despre întrebarea de la final: Sigur că ai reușit să-ți corupi cititorii, pt că cititorii blogului tău sunt niște epicurieni care vor să fie corupți!

  2. Say, you got a nice blog post. Really Cool.

Leave a comment

Your email address will not be published.