Vinul premium la promoţie

Auzim adeseori sintagma “poziţionarea vinului prin preţ”. Într-o lume atât de subiectivă cum e cea a vinului ne întrebăm câteodată dacă un preţ ridicat semnalează un produs de calitate sau doar dorinţa producătorului de induce ideea de calitate. În contrapartidă, ne putem întreba dacă un discount aplicat unui vin scump îl depoziţionează în mintea consumatorului sau îl încurajează pe acesta să cumpere produsul. La urma urmei, aţi cumpăra un vin premium aflat într-o promoţie?

Adela Trofin | Adelicii
Discuţia e largă dar la nivel general, cred că în România orice reducere încurajează consumatorul. Şi consumul en-gros. Personal, discounturile (şi în special cele şoc) îmi ridică un mare semn de întrebare şi mă fac mai sceptică în ceea ce priveşte calitatea produsului aflat la promoţie. Legat strict de vinuri, nu ştiu cum se cuantifică valoarea de premium. Nu aş cumpăra vinuri vechi la promoţii mari. Şi indiferent de mărimea discountului, nu aş cumpăra vinuri din magazine îndoielnice (unde îndoielnic nu înseamnă neapărat de cartier, ci un magazin pe care nu-l văd asociat consistent cu vinurile).

Adrian Petrechescu | Vinogene
Reducerile rezonabile pentru o perioadă limitată sunt cu siguranţă benefice. În discuţie ar fi locaţia: magazin specializat sau hipermarket. Imaginea de context a hipermarketului induce din start o conotaţie antagonică vinului premium, pe când un discount în magazinul de vinuri specializat va fi o ocazie pentru cunoscători sau pasionaţi, similar cu discountul pentru cărţi, într-un târg de profil. Acum… pentru o gamă de vinuri exquisite, discountul nu poate fi admis, la fel cum nici cei de la Bentley nu fac reduceri. Eventual, dacă lucrurile stau atât de rău, îşi închid afacerea. Totuşi, sunt mai multe nuanţe, în cazul unei case de vinuri mai mici, care într-un an prost are nevoie de cashflow şi atunci reducerea îi este vitală pentru a merge mai departe… Concluzia este relativă şi ţine de psihologia consumatorului, care oricum este variabilă… looking for a good wine deal… eu nu m-aş încumeta să nu las copoii liberi…

Dan Doboş | Sălaş digital
Deunăzi, nevasta mea a reuşit o performanţă importantă pentru generaţia celor care au cumpărat blugi de la arabi, prin căminele studenţeşti de dinainte de 1989: a găsit o pereche de nădragi din ăştia care să arate omeneşte, adică să nu pară văruiţi şi decoloraţi la întâmplare sau să aibă bortă în genunchi. ”Au fost şi la juma’ de preţ, că-s modelul de anul trecut”, mi-a zis ea bucuroasă. ”Întreabă dacă n-au un model din 1992!” am răspuns eu repede, gândindu-mă că există o şansă minimă de a cumpăra nişte pantaloni normali la un preţ special. Cu alte cuvinte, mai ales dacă e vorba de vin, nu m-aş feri de oferte speciale: dacă produsul e bun, beau mai mult sau mai ieftin, dacă e prost, înjur producătorul!

George Mitea | Lucruri Bune
Trebuie să avem neostoită credinţă în bunul simţ. Dacă eşti drept credincios nicio vorbă de marketing care planează deasupra celui de-al şaselea simţ n-o să te atingă. Ce înseamnă “depoziţionare”? Înseamnă că Dostoievski e “depoziţionat” dacă nu apare în format hardcover, cu coperţi de piele, la 50 de euro pe volum? Dacă costă 10 lei în Bibliotecă pentru toţi e mai puţin Dostoievski?
Am auzit, cândva la o cramă, celebra vorbă “aş putea să vând vinul astă cu 50 de lei. Dar îl vând cu o sută ca să aibă cumpărătorul sentimentul de valoare”. Atâta sinceritate mi s-a părut vecină cu nerozia iniţial, dar până la urmă omul avea dreptatea lui. Sunt oameni care nu cumpăra vin sub un anumit preţ, ei doresc că produsul consumat să fie la acelaşi nivel cu statutul lor social, cel puţin aspiraţional dacă nu real. Mie mi se par ridicoli, dar eu nu călătoresc într-un Maybach. De aceea omul de care vorbeam a gândit bine: poziţionare, poziţionare şi iar poziţionare. Prin preţ te adresezi altei clase de consumatori, chiar dacă produsul e acelaşi. Dar mai e oare acelaşi odată încărcată propensiunea aspiraţională?

Mihai Oprea | Vinul din Cluj
Vorba unei reclame celebre, pentru orice există un preţ (plătibil cu cardul) însă experienţa şi bucuria sunt nepreţuite. Preţul, cu toate ale sale, este un accesoriu al comerţului şi nu al vinului şi nu-l caracterizează în nici un fel. Este oare nulă bucuria găsită într-un vin primit gratis? Suma scrisă pe raft în dreptul sticlei este doar o ficţiune socială care ţine mai degrabă planurile de afaceri ale distribuitorului decât conţinutul buteliei. Nici o promoţie sau discount nu poate desface vinul şi să-i scoată x procente din arome sau textură.

Mona Arsulescu | Vinuri povestite
Când vin acasă cu câte o revelaţie la sticlă, mă întâmpină invariabil acelaşi răspuns: „dacă era bun, aş fi auzit despre el”. Vinul se vinde prin ceea ce se numeşte „word of mouth” şi prin poveştile pe care le naşte. Mai mult decât atât, îmi place să cred că vinul se singularizează în categoria produselor comerciale prin aceea că, în cazul lui, totul depinde de relaţia care se stabileşte între tine şi omul care-l face, între tine şi omul care-l vinde. O relaţie bazată pe încredere.

Nicusor Cazan | Cazan cu Vin
Într-un fel sau altul toate vinurile sunt la promoţie odată şi odată. Diferă însă foarte mult cui îi este adresată şi mai ales cum este comunicată. Sunt foarte mulţi producători de vinuri premium care pur şi simplu nu vor ca numele mărcii sau al produsului să fie asociat în mod direct cu termeni gen “reducere” sau “promoţie”, dar în mod sigur vânzările la preţuri mai mici către anumiţi clienţi sau în anumite perioade există. Aşa că nu văd de ce aş ocoli un vin mai ieftin decât de obicei fie că scrie pe el “promoţie” sau nu. Cel mai important este să ştii ce au pus în sticlă.

Răzvan Avram | Paharnicul
Ar trebui să fiu foarte ipocrit ca să-mi declar dezinteresul faţă de promoţiile aplicate vinurilor premium. Desigur că sunt conştient de viabilitatea dictonului anglosaxon “there’s no free lunch”… Ştiu că în lumea vinului de calitate trebuie să fii pregătit să plăteşti preţul, dar, în acelasi timp, nu cred că o acţiune promoţională trebuie automat demonizată. Dacă discountul este propus pentru a atrage noi clienţi atunci totul e în regulă, dar dacă promoţia e gândită ca să lichideze un stoc expirat, evident că avem o problemă. Pot spune cu mâna pe inimă că nu aş fi ajuns să gust multe vinuri premium din Lumea Veche dacă nu le-aş fi găsit în diverse promoţii… uneori chiar pe site-ul producătorului. Şi erau în perfectă stare! E adevărat insă că au fost şi câteva dăţi când am luat plasă… Altfel spus, nu numai în dragoste ai nevoie de noroc!

2 Comments on "Vinul premium la promoţie"

  1. Nepotul meu m-a pus in incurcatura cu o intrebare:care vin este considerat “VIN PREMIUM?.( Se transmitea,la televizor, o reclama privitor la vinuri).
    Am ametit eu o definitie,zicandu-mi ca ma reped (ceva mai tarziu)la internet si completez ceea ce i-am spus.
    Spre disperarea mea,nu am gasit nicaieri o definitie pentru VIN PREMIUM. Poate ca nu am cautat unde trebuia. Dar peste tot unde ma cautat, se discuita despre VINURI PREMIUM ca si cum toti ar fi stiut ,exact,despre ce este vorba.
    Recunonscandu-mi ignoranta in materie, cer ajutorul unei persoane competente sa ma lamureasca. MULTUMESC ANTICIPAT.

  2. “Premium” este un termen folosit pentru produse scumpe intr-un domeniu in care comparatiile nu sint dorite/posibile. La automobile se foloseste de asemenea termenul. Ati avzut vreo comparatie ? Numai monologuri de marcheting. Pentru vinuri exista macar scara Parker. La masini este interzis!

Leave a comment

Your email address will not be published.