Vinul se ţine minte prin poveşti

Nu pot uita primul work-shop cu vinuri. Eram într-o localitate montană alături de colegii de la o agenție de publicitate. Făcuseram tot felul de demonstrații cu instrumentele agenției, acum era timpul să ne arate și cei de la vin ceva. Erau și ei o echipă mare – directorul și încă trei oameni din echipa de conducere.

Întâi ne-au dat să gustam în orb din cinci vinuri roșii și să le punem în ordine de la cel care ne place cel mai mult până la cel care ne place cel mai puțin. Multitudinea de înghițituri de vin comparate m-a făcut să mă simt ca într-un magazin de parfumuri. Să disting între ultimele trei devenise foarte greu.

Apoi ne-au prezentat sticlele și ne-au rugat să le evaluăm după etichete și aspect general al sticlei și să le punem iarăși în ordinea de la cel mai puțin bun la cel mai bun. Mă uitam la etichete și mă gândeam dacă are un castel pe ea, sigur e mai bun, iar dacă pare mai modern și vesel poate nu e așa de bun.

Când am terminat cu evaluarea gazdele noastre ne-au spus că nu doar eticheta ar trebui studiată, dar și calitatea sticlei. Dacă e o sticlă care are fundul bombat înauntru sigur e mai bună. Și apoi la dezvăluirea sticlelor și compararea scorurilor, am descoperit că nu toți consideram că este același vinul cel mai bun și că vinul considerat de gazdele noastre cel mai bun, cel cu castel, ieșise la noi pe locul doi sau trei.

Acest moment mi se pare magic când mă gândesc la ridicarea cortinei în lumea vinurilor pentru mine. Oameni pasionați de vin au avut răbdare să ne incite printr-un joc. Cred că mulți din colegii mei participanți au avut atunci un moment de revelație.

Interesul pentru vin m-a făcut să realizez prin shortCUT research studiul Vinosfera – un studiu despre Hedoniștii Cultivați – oameni care primesc vinul în viața lor pentru a-și intensifica plăcerea întâlnirii cu prietenii și în general pentru a ciocni pentru o viață armonioasă. Ca să ieșim din modelul interviurilor cu întrebări și răspunsuri seci, i-am rugat pe oameni să ne povestească amintiri plăcute legate de vin. Ce ne-a surprins a fost că deși nu au un repertoriu foarte mare de branduri, amintirile plăcute fixează și numele vinului în memorie. Un vin băut la Barcelona într-o bodegă a fermecat un cuplu care apoi a vizitat podgoria respectivă. O vizită la Drăgășani a fixat pentru totdeauna numele Prince Știrbey în mintea unei tinere care lucrează în comunicare. O participare la atelierul de gastronomie de la Societe Gourmet i-a facut pe participanți să noteze numele LacertA.

Ce au aceste crâmpeie de amintire în comun? Faptul că ele sunt subiecte de poveste în sine, în primul rând. Sunt amintiri pe care le păstrezi cu drag. Iar în al doilea rând aș spune că sigur acolo au fost oameni pasionați, care i-au virusat și pe ceilalți cu pasiunea pentru vin.

Ce avem de luat de aici? Dincolo de complexitatea vinului ca produs, el este un mijloc de a crea experiențe memorabile și plăcute, care să lege oamenii între ei. A bon entendeur, salut!

About the Author

Alina Floroi
Alina Floroi Alina e tot timpul cu ochii pe ce e nou, bun si adevarat in tehnologie, arta si design. Dar cel mai mult se desfata ascultand oamenii la job, unde face research si comunicare, dar mai ales la un pahar de vin.

Be the first to comment on "Vinul se ţine minte prin poveşti"

Leave a comment

Your email address will not be published.